Den som dricker drycker sötade med fruktsocker, fruktos riskerar att lägga på sig medan drycker sötade med druvsocker (glukos) eller vanligt socker inte har fettbildande effekt.
För svenskar ger studien ett argument i den infekterade socker- /fettdebatten, enligt Ingrid Larsson, klinisk näringsfysiolog vid Sahlgrenska universitetssjukhusets överviktsenhet: –
Det studien visar är ju att den här höga mängden glukos som deltagarna fått inte sätter igång nybildningen av fett i levern, medan fruktos gör det.
Och det visar ju återigen, och det har visats tidigare också, att kolhydrat i form av glukos inte kan ombildas till fett i kroppen.
Vad ska man dra för slutsats av det då, varför är det viktigt att veta det?
- Den rådande debatten , som är ganska hektisk stundtals, om vi ska äta kolhydrater eller inte. Man har som ett argument till att man inte ska äta kolhydrater från de personer som för den linjen hävdar att kolhydrater omvandlas till fett i kroppen . Det gör det inte och denna studien visar detta, konstaterar näringsfysiolog Ingrid Larsson.
- Sen ska man skilja på kolhydrat och kolhydrat. Vi ska sänka vårt sockerintag, men vi behöver inte sänka vårt kolhydratintag. Komplexa kolhydrater i form av grovt bröd, frukt, grönsaker det ska vi istället äta mer av tillägger hon.
Helst ska vi inte alls dricka sötade drycker utan vatten eller energifria drycker.
OBS! I Sverige tillsätts inte fruktos i drycker i samma höga utsträckning som i USA där studien gjordes. Där använder man fruktos med billig modifierad majsstärkelse som grund.
Vanligt ströcksocker heter på vetenskapsspråk sackaros och består av såväl glukos som fruktos men ger alltså inte bukfett.
Epp Anderson
epp.anderson@sr.se