Alkoholreklam ökar supandet
Totalförbud mot alkoholreklam är det bästa sättet för att minska supandet bland unga, det visar en studie som publicerats i vetenskapliga tidskriften The Lancet.
Det är inte så läckert , säger femtonåriga Viktoria från Köpenhamn. Hon blir inte så sugen på att dricka när hon ser ölreklam.
Lyssna på debatten i P1 Morgon:
Vad tycker svenska politiker om alkoholreklam?
Tror du att ett totalförbud mot alkoholreklam kan minska supandet?
Viktoria blir inte sugen på att dricka när hon ser ölreklam.
Men antalet unga som dricker sig fulla minst en gång i veckan i Danmark ökar. Och enligt studien så spelar alkoholreklam stor roll för hur unga dricker och hur deras dryckesvanor ser ut när de blir äldre.
Mårten Grönbeck är forskare på statens institut för folksundhet, och han säger att det finns reklam i Danmark som riktar sig specifikt till unga, trots förbud och regler.
Studien visar också att unga som sett alkoholreklam fortsätter dricka mer och mer, ju äldre de blir.
Emily Asserbäck
emily.asserback@sr.se
"Jag tänker tvärtom - äter man kött så är det väl inte mer än rätt att så mycket som möjligt av köttet tas tillvara."
Var med i diskussionen här

Senaste nyheterna från Ekot
Ekot är nyhetsprogrammet i Sveriges Radio som sänder över hela dygnet i de olika radiokanalerna. Hör uppdaterade inrikesnyheter, utrikesnyheter, ekonominyheter och lokala nyheter.
Bekänn färg!
Äntligen! Få ett helt ovetenskapligt svar på en av livets stora gåtor: Är du en Mona eller en Fredrik. P3 Nyheter hjälper dig att bekänna färg.
Dina Nyheter - sms och mejl
Har du delat med dig av din åsikt eller berättat om något du varit med om? › Här finns alla sms och mejl som ni lyssnare har skickat
Grodor
Jo då, även på P3 Nyheter blir det fel ibland...
Karin får ett sent telegram
Kroppen får en vadå?
Det heter visst katapultpistol
Några miljoner... ungefär.
Tomas pratar sats
Rabatt eller rapport?
Metamfena..el nåt.
Dubbelfel
Bi-skoop
God Jul den 31/12





